Hurriyet
Get Hurriyet essential facts below. View Videos or join the Hurriyet discussion. Add Hurriyet to your Like2do.com topic list for future reference or share this resource on social media.
Hurriyet
Hürriyet
Hurriyet.svg
Hürriyet ilk sayi.jpg
First issue, dated 1 May 1948.
TypeDaily newspaper
FormatBerliner (Broadsheet prior to 15 October 2012)
Owner(s)Demirören Holding
EditorHasan K?l?ç
Founded1948 (1948)
Political alignmentMainstream
Liberalism
Secularism[1]
LanguageTurkish
HeadquartersGüne?li, Ba?c?lar
City?stanbul
CountryTurkey
CirculationDecrease 319,273 (08 January 2018 - 14 January 2018)[2]
Websitewww.hurriyet.com.tr

Hürriyet (Turkish pronunciation: [hy?:i'jet], Liberty) is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000.[2]Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook.[1]Hürriyets editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

Hürriyet has regional offices in Istanbul, Ankara, Izmir, Adana, Antalya and Trabzon, as well as a news network comprising 52 offices and 600 reporters in Turkey and abroad, all affiliated with Do?an News Agency, which primarily serves newspapers and television channels that are under the management of Do?an Media Group (Do?an Yay?n Holding). Hürriyet is printed in six cities in Turkey and in Frankfurt, Germany.[3] As of January 2017, according to Alexa, its website was the tenth most visited in Turkey, the second most visited of a newspaper and the fourth most visited news website.[4] On 21 March 2018, Do?an Yay?n Holding, the parent company of Hürriyet, was sold to Demirören Holding for $1.2 billion.[5]

History

Hürriyet was founded by Sedat Simavi on 1 May 1948 with a staff of 48. Selling 50,000 in its first week,[6]Hürriyet was Simavi's 59th and last publication.

It is considered a high-circulation newspaper in Turkey.[7][8]

Tax fine controversy

In February 2009, the newspaper received a 826.2 million TL (US$523 million) fine for tax evasion by Do?an Group/Petrol Ofisi. Following this, the Istanbul Stock Exchange suspended Do?an Holding's shares,[9][10][11] and Fitch downgraded Hürriyet to 'BB-'.[12]

Executives at the Do?an Group expressed the opinion that the tax fine was politically motivated "intimidation", caused by Hürriyet's linking of Prime Minister Recep Tayyip Erdo?an and his political party, AKP, to a charity scandal in Germany. In March 2009, Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, expressed public concern about the fine, saying that it threatened "pluralism and freedom of the press."[13]

In September 2009, Do?an Group was fined a record US$2.5 billion, related to alleged past tax irregularities.[13][14]

The September fine caused further expressions of public concern from the European Commission, as well as the Organization for Security and Co-operation in Europe.[15] It also caused some critics and global investors[16] to compare the fines to then-Russian President Vladimir Putin's use of tax-evasion charges to bankrupt oil company Yukos for allegedly political reasons. In an interview, Erdo?an denied this charge, calling it "very ugly" and "disrespectful" to both himself and Putin.[15]

Notable people

See also

References

  1. ^ a b Esra Özyürek Archived 2012-04-22 at the Wayback Machine., Nostalgia for the Modern: State Secularism and Everyday Politics in Turkey, 2006, p. 197, Duke University Press, 2006, ISBN 0822338955
  2. ^ a b "08 Ocak 2018 - 14 Ocak 2018 haftas? Tiraj Tablosu". Retrieved 2018.
  3. ^ Throughout 60 years, Hürriyet from past to present Archived 2008-09-04 at the Wayback Machine.. Hürriyet Kurumsal.
  4. ^ "Top Sites in Turkey". Alexa. Retrieved 2017.
  5. ^ https://tr.sputniknews.com/turkiye/201803211032726855-dogan-medya-grubu-satildi-iddiasi/
  6. ^ "HÜRR?YET'?N K?LOMETRE TA?LARI". Hürriyet Kurumsal (in Turkish). 2005. Archived from the original on 2008-03-23. Retrieved .
  7. ^ Finkel, Andrew (2007-08-16). "News fit to print?". Today's Zaman. Archived from the original on 2015-05-27. Retrieved . I am no great fan of Hürriyet as a newspaper. I believe it abuses the considerable authority it wields.
  8. ^ Görmü?, Alper (2008-12-19). "Konu: Ergenekon habercili?i... Soru: Hürriyet bunu neden göze al?yor?". Taraf (in Turkish). Archived from the original on 2013-04-18. Retrieved . ...Türkiye'nin en etkili gazetesi...
  9. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2009-02-23. Retrieved .
  10. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2009-04-29. Retrieved .
  11. ^ "Turkish index suspends Dogan group, Petrol Ofisi shares". Reuters. 2009-03-18.
  12. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2010-12-06. Retrieved .[1] Archived 2011-07-22 at the Wayback Machine.
  13. ^ a b Dogan Hit by $2.5 Billion Tax Fine in Erdogan Feud, Seda Sezer and Ben Holland, Bloomberg, September 8, 2009
  14. ^ Turkey gov't hits media group Dogan with tax fine, Reuters, September 8, 2009
  15. ^ a b Turkish Premier Defends Media Tax Battle, Marc Champion, The Wall Street Journal, October 5, 2009
  16. ^ Feud Shaking Turkey Pits Erdogan Against Dogan Newspaper Baron Archived 2012-11-03 at the Wayback Machine., Ben Holland and Firat Kayakiran, Bloomberg, June 23, 2009

External links


  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

Hurriyet
 



 

Top US Cities

Like2do.com was developed using defaultLogic.com's knowledge management platform. It allows users to manage learning and research. Visit defaultLogic's other partner sites below:
PopFlock.com : Music Genres | Musicians | Musical Instruments | Music Industry